کلیدسازی

اورژانس آنلاین خدمات کلید در اصفهان

وسایل مورد نیاز کلید سازی

همانند تمام مشاغل فنی، شغل کلید ساز نیز ابزارهای خاص خود را دارد که در این مقاله سعی شده است به تعدادی از مهم ترین و پر کاربردترین وسایل مورد نیاز کلید سازی بپردازیم.

شغل کلید سازی و قفل سازی از جمله مشاغلی است که از زمان های بسیار قدیم وجود داشته است. در زمان های گذشته این کار به وسیله آهنگران انجام می شده است و مانند الآن دارای صنف جداگانه و مجزایی نبوده است. با پیشرفت تکنولوژی و صنایع فلزی، و از سوی دیگر، افزایش روز افزون جمعیت، نیاز بشر به کلید سازی و قفل سازی افزایش چشمگیری داشته است. امروزه شاهد آن هستیم که این شغل بروز رسانی شده است و کلید و قفل هایی مانند انواع کلیدهای کامپیوتری و اتوماتیک در حال ساخت هستند که قبلا وجود نداشتند. به همین دلیل شغل کلید سازی می طلبد که همیشه مهارت ها و دانسته های خود را به روز نگه دارید.

آشنایی با لوازم و وسایل مورد نیاز کلید سازی

کلید سازی هم مانند هر صنعت دیگری به یک سری لوازم، ابزار و دستگاه‌های ویژه نیاز دارد تا کلید ساز به راحتی بتواند کارهای مربوط به این حرفه را انجام دهد. در ادامه مهم‌ترین ابزار و دستگاه‌های مورد نیاز برای کلید سازی را به شما معرفی می‌کنیم.

دستگاه کلید سازی سوئیچی

این نوع دستگاه با اهمیت ترین و می توان گفت مهم ترین دستگاه کلید سازی برای ساخت انواع کلیدهای خانگی و همچنین درصد بالایی از کلیدهای خودرو است. این دستگاه با استفاده از ابزارهای دقیق، می‌تواند کلیدهای سوئیچی را برش داده و به وجود آورد. دستگاه کلید تراش سوئیچی معمولاً شامل قسمت‌هایی مانند میله‌های برش، کلیدهای مرجع، اهرم‌های جابه‌جاکننده و سیستم کنترل است.

برای استفاده از دستگاه کلید سازی سوئیچی، اول الگوی کلید اصلی روی دستگاه قرار داده می‌شود. پس از اسکن جزئیات با استفاده از ابزارهای دقیق برش، شکل اصلی کلید روی کلید خام برش داده می‌شود. دستگاه کلید تراش سوئیچی معمولاً دارای قابلیت‌های مختلفی مانند تنظیم ارتفاع برش، تنظیم عمق برش و تنظیم طول کلید است.

دستگاه کلید سازی کامپیوتری

با ورود دستگاه کلید سازی کامپیوتری، انقلابی عظیم در صنعت کلید سازی رخ داد. با استفاده از این دستگاه به ساخت کلیدهای جدیدی به نام کلید کامپیوتری پرداخته شد که محبوبیت زیادی هم پیدا کرد، چرا که امروزه مردم به دلیل امنیت بالا از این نوع قفل و کلیدها بهره می برند. لازم به ذکر است که دستگاه های کامپیوتری برای ساخت و تولید کلیدهای شیار دار یا دو لب کلیدهای موتوری استفاده می شوند.

وسایل مورد نیاز کلید سازی

دستگاه کلید سازی اتوماتیک (CNC)

دستگاه کلید سازی اتوماتیک که به آن CNC هم گفته می‌شود برای ساخت کلیدها با دقت بالا و به طور خودکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه برای تولید کلیدهایی که برای قفل‌های مختلفی استفاده شده‌اند به کار می‌رود؛ مانند کلیدهای درب، خودرو، صندوق‌های امانات و غیره.

دستگاه کلید سازی اتوماتیک با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، قادر به خواندن الگوها و قالب‌های موجود بر روی کلیدهای مختلف است. این دستگاه معمولاً به صورت دقیق و سریع عمل می‌کند و می‌تواند در کسب‌وکارهای قفل‌سازی، خودروسازی و تعمیرگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

سمبه

به منظور ساخت بدنه قفل استاده می شود.

مته

برای سوراخ نمودن بخش های مختلف قفل مثل دسته و پایه کاربرد دارد. به این صورت که با عبور دادن میخی از داخل پایه و دسته، حالت چرخنده ایجاد می کند (قابل ذکر است که مته به دو صورت برقی و دستی موجود می باشد).

گیره کلید سازی

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز کلید سازی، گیره است. گیره برای نگهداری و محکم کردن کلیدها در طول فرایند برش و تراش استفاده می‌شود. گیره کلید سازی معمولا شامل دو قسمت است؛ یک قسمت متحرک که به طول کلید قابل تنظیم است و یک قسمت ثابت که کلید در آن نگه داشته می‌شود.

شغل کلید سازی

انواع سوهان

به منظور صیقل دادن و شکل دادن طرح بر روی قفل کاربرد دارد.

سندان

جنس آن از فولاد است. در واقع فلزی که حرارت دیده است را روی آن قرار می دهند و به وسیله پتک آنقدر ضربه می زنند تا به شکل دلخواه برسند. به این نکته توجه داشته باشید که بعضی از سندان ها کنار دیواره، دارای امضا هستند و قلمزنی شده اند.

ابزار اندازه‌گیری

ساخت کلید یک فرایند دقیق و حساس است و باید با ابزارهای دقیق اندازه‌گیری انجام شود. برخی از ابزارهایی که در کلید سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت است از میکرومتر، کالیپر، خط‌کش و ترازو.

مته کمانک

نوعی مته دستی است که کار آن شبیه به خراطی می باشد.

اسکنه

یک قلم است که توسط ضربه چکش عملیات تراش را انجام می دهد و برش های متفاوتی را شکل می دهد.

چکش

چکش در کلیدسازی عمدتا به دو جهت استفاده می‌شود؛ تنظیم کلید و تعمیر قطعات داخلی قفل‌ها. بنابراین در هر دو صورت شما به یک چکش حرفه‌ای با سر مسطح یا منحنی در کلیدسازی نیاز دارد.

وسایل مورد نیاز کلید سازی

انبر دست

چنانچه بخواهید آهن داغ را نگه دارید و به آن ضربه بزنید، می توانید از انبردست استفاده کنید. به همین منظور دسته آن به صورت عایق حرارتی ساخته شده است.

قلاویز

به منظور ساخت و تولید پیچ های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

توپه

این ابزار با هدف ساخت دهانه قفل به کار گرفته می شود. درون قفل باید جایی مانند نشیمن گاه وجود داشته باشد تا اینکه جا بیفتد. با چرخشتوپه، پله ایجاد می شود تا در نتیجه قفل زیاد پایین نرفته و در جای مناسبی قرار بگیرد.

حدیده

به ابزاری گفته می شود که به منظور ساخت پیچ های کوچکی که برای قسمت های داخل قفل کاربرد داند، مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت وسایل مورد نیاز کلید سازی چقدر است؟

حالا که با مهم‌ترین دستگاه‌ها و ابزار کلید سازی آشنا شدید، نوبت به آن رسیده قیمت آنها را روی کاغذی بنویسید و جمع بزنید و با سرمایه‌ای که دارید مقایسه کنید. در جدول زیر، قیمت خرید ابزار کلید سازی به شکل حدودی آورده شده است.

توجه داشته باشید که قیمت این لوازم با توجه به برند سازنده ممکن است تغییر کند.

نوع دستگاه یا ابزار قیمت حدودی
بهترین دستگاه کلید سازی سوئیچی 15 تا 30 میلیون تومان
بهترین دستگاه کلید سازی کامپیوتری 11 تا 20 میلیون تومان
گیره کلید سازی 1 تا 8 میلیون تومان
چکش 300 هزار تا 2 میلیون تومان
مجموعه انبر و پیچ گوشتی 500 تا 5 میلیون تومان
سوهان 200 هزار تا 2 میلیون تومان

اطلاع از لیست وسایل مورد نیاز برای کلید سازی؛ اولین گام برای ورود به این حرفه است

برای ورود به هر کاری باید در قدم اول هزینه‌های آن را مورد بررسی قرار داد. شغل کلید سازی خوشبختانه از آن حرفه‌هایی‌ست که به سرمایه خیلی زیادی نیاز ندارد. می‌توانید با خرید چند دستگاه، وسایل مورد نیاز کلید سازی را تهیه کرده و کار خود را آغاز کنید. در این مقاله شما را با انواع لوازم و وسایل مورد نیاز کلید سازی و همچنین سرمایه کلید سازی آشنا کردیم. شما هم می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در این باره را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *